Další facebookovou soutěž ukončil podvod. Jak jinak.

Není to tak dávno, co jsme psali, že soutěže na Facebooku se pořádat nesmí. A že pravidla jsou striktní. A že pokud stejně soutěž na FB pořádáte, mají soutěžící širokou paletu možností, jak vás podfouknout, zatímco vy nemáte možnost ověřit, jestli jste byli podfouknuti.

[alert type=“red“]Pozor: Informace o pravidlech soutěží na Facebooku v tomto článku už nejsou aktuální. Facebook v srpnu 2013 přijal benevolentnější pravidla. Více píšou TyInternety.[/alert]

Jedna z pravidlaporušujících soutěží, které běžely v době psaní zmíněného článku, byla soutěž CharityMints. I když je to soukromá firma, má charitu v názvu, takže se teď podívejme, jak situaci zvládli a vezměme si příklad pro nevládky.

Soutěž dopadla naprosto očekávatelně: Podvodem. První místo získala zcela nezajímavá fotka, která dostala neuvěřitelných 845 lajků. Druhé místo obsadila fotka s 840 hlasy, třetí fotka s 210 hlasy. Oproti dalším fotkám v soutěži mají první dvě fotky neskutečný náskok hlasů.

Mezi hlasujícími u prvních dvou překvapivě nehrají prim falešné profily (alespoň po zběžném pohledu). Některé pozoruhodné by se našly, ale dominantní skupinu hlasovačů tvoří náctiletí uživatelé facebooku, ti, kteří ještě včera trávili čas na „líbku“, neboli líbímseti. Zkušenost ukazuje, že tato skupina uživatelů je nejméně obezřetná a naletí na lecjakou kravinu. Proto není překvapením, že se v diskusi pod vítěznou fotku objevilo několik komentářů od lidí, kteří za lajk očekávali mikinu nebo jiné oblečení. Autorka fotky a vítězka soutěže tak zřejmě vytvořila facebookové stránky, na kterých výměnou za „líbím se ti“ u fotky na stránce CharityMints slibovala nesplnitelné.

Smutné na celé věci je, že CharityMints se může o skutečném stavu věcí jen dohadovat. Nemá šanci vyvrátit odvážné tvrzení vítězky soutěže, že případné „mikinové“ stránky založil někdo, aby ji poškodil. Jediné, co může udělat, je změnit celou soutěž, stornovat všechny hlasy a určit vítěze jinak.

To koneckonců pořadatelé také udělali.

Takhle CharityMints vybruslila z nešťastného závěru vlastní soutěže

I když vyhlášení výsledků je nakonec docela elegantní, chyba jednoznačně leží na organizátorech. Pokud se do soutěže CharityMints pustili, aniž by věděli, že pravidla porušují, je to chyba. (Z vyhlašovacího statusu navíc není úplně jasné, zda si organizátoři alespoň po skončení soutěže uvědomují, že pravidla porušovali především oni.) Komunikaci na sociálních sítích by měli nechat někomu, kdo to umí, nebo se postarat o proškolení svého člověka. Kromě toho, že jsou uvedena v podmínkách užití Facebooku, jsou pravidla soutěží také oblíbeným tématem snad všech českých social media blogů. Neznalost pravidel neomlouvá.

Autor Jan Böhm

Moje vášeň je individuální fundraising a online nástroje pro neziskovky. Tři roky jsem pracoval jako ředitel SIRIRI. Tam jsem si při práci s individuálními dárci uvědomil, jak užitečná mohou být pro neziskovky nová média. Po roce na volné noze a spolupráci na online komunikaci s organizacemi Adra, Jeden svět, FoRS, Business Leaders Forum a dalšími pracuji naplno pro SKV Praha.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.