Rádi bychom se na kliktivistech pravidelně věnovali tomu, jak se různé neziskovky a iniciativy perou s komunikací na sociálních sítích. Jednou to bude použití facebooku, jindy třeba mobilní aplikace. Obecných návodů a tipů ve stylu „Hlavní je budovat komunitu“ nebo „Facebook je o diskusi“ už bylo dost, pojďme se to učit společně a prakticky na konkrétních případech.

Vezměme si například organizaci, která provozuje chráněné dílny a snaží se najít odbyt pro své výrobky. Kontroverzi zde nenajdeme (našel by se asi málokdo, kdo by takovou aktivitu pojmenoval třeba svíčkoterorismus), takže na křiklavý titulek v novinách to není. Je to prostě takové „milé“ téma, nicméně s potenciálem získat hodně podporovatelů, fanoušků.

Když jsem narazil na facebookovou stránku organizace Proutek o.s., zajásal jsem. Konečně organizace, která správně pochopila, že facebook nemusí sloužit jen jako další web na propagaci jména organizace a jejích produktů. Název stránky ve formě prohlášení: Máme rádi výrobky z chráněných dílen je prostě super. Kdo by je přece neměl rád? To si o „lajk“ říká daleko více než jméno stránky totožné s názvem organizace. Přes 600 fanoušků je slušný úspěch. Ale …

Screen shot 2013-10-07 at 10.07.02 AM

 

Stránku již rok nikdo neupdatoval. Navíc, existuje ještě jedna stránka: Proutek, občanské sdružení, se 112 fanoušky. Aktualizovaná není moc často, rozestupy updatů jsou často i jeden měsíc. Čímto, že někdo opustí úspěšnější stránku a věnuje drahocenný čas stránce s daleko menším potenciálem? „Stránku Máme rádi výrobky z chráněných dílen založili známí jedné naší zaměstnankyně původně s cílem zvýšit prodej výrobků z naší chráněné dílny.“, odpovídá Věra Pragerová z Proutku, o.s. „Stránku Proutek, občanské sdružení jsem založila proto, abychom měli jako organizace oficiální stránku na FB, o kterou se bude starat někdo ze zaměstnanců. Tehdy jsme se v rámci organizace rozhodli, že na této stránce budeme informovat hlavně o benefičních akcích.“, dodává. Screen shot 2013-10-07 at 9.55.42 AM

Takže tu máme zajímavou situaci. Někdo z podporovatelů založí stránku (už to samo o sobě je skvělá věc). Stránka evidentně nabírá fanoušky, navzdory nepravidelným a jen občasným updatům, a přesto je opuštěna. Mám obavu, že nás všechna ta školení o PR, kterými jsme všichni v neziskovkách v minulosti procházeli, těžce poznamenala. Důraz na jednotný vizuál, branding a image značky může zaškrtit komunikační aktivitu, která se hezky ujme sama, byť trochu neplánovaně. Stránka „Máme rádi …“ nebyla updatována pravidelně, ale přesto nasbírala za dobu své existence slušný počet fanoušků. Můžeme se samozřejmě bavit o tom, zdali je 600 fanoušků moc nebo málo. Každopádně měli dobře našlápnuto a kdoví, kolik by měli fanoušků dnes. Pro tak malou organizaci, s tématem, které asi nikdy nebude budit výraznou pozornost médií, by to však mohl být velmi zajímavý komunikační kanál s potenciálním dopadem. Nejen na PR, ale také na prodej.

„I přesto, že má stránka kolem 600 fanoušků, tak jsme zvýšený prodej výrobků díky této stránce rozhodně nezaznamenali.“, dodává Věra Pragerová. Evidentně tedy zklamání, že větší počet fanoušků nepřináší zvýšení prodeje. To by však bylo naivní očekávat. Tento cíl by nejprve někdo musel cíleně nastavit. Na základě toho pak přizpůsobit nejen obsah stránky, ale hlavně celou komunikační strategii, která k tomu cíli směřuje. V tom případě by se facebooková stránka s podmanivým názvem mohla stát jedním z komunikačních nástrojů, které žádoucí výsledek podpoří. Bez nutnosti tlačit na budování image značky za každou cenu. Co by taková strategie měla obnášet, a jak pro ni získat v organizaci podporu už rozmýšlí kliktivista Honza. Mrkněte.

Autor Jaroslav Valůch

Vystudoval jsem sice marketing a reklamu, nicméně rychle jsem to nasměroval do nevládního a později také humanitárního sektoru. Vždy mě bavilo a baví objevovat možnosti, jak lepší komunikace může pomoci lidem v krizové situaci (ať už je to zemětřesení nebo konflikt), jak se z nás mohou stát mediálně gramotnější občané a jak můžeme kreativně bojovat s nenávistí, zvláště tou online.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.