Se start-upy a sociálními inovacemi se začíná trhat pytel. Objevilo se nové zaklínadlo budící buďto přehnaná očekávání nebo paralyzující hrůzu z toho, že nám ujíždí vlak. Ani jedno z toho není na místě a pojďme si proto všechno racionálně a v klidu rozebrat.
Málokdo už dnes pochybuje o tom, že zvýšená dostupnost technologií a možnost komunikovat a sdílet informace od základu mění nejen to, jak informace konzumujeme, ale také jak jsme schopni toho využít k mobilizaci jednotlivců či skupin k nějaké akci. To, že ta možnost existuje, však ještě neznamená, že to je jednoduché a že společenský dopad bude nějak zásadní (bude-li vůbec nějaký).
V záplavě nadšení z nových nástrojů a možností informačních technologií, podpořené více či méně reprezentativními příběhů těch úspěšných, je snadné uvěřit tomu, že stačí mít jedinečný nápad, sehnat někoho kdo „to naprogramuje“ a zbytek už tak nějak pojede. Což je trochu problém – skvělých nápadů je hromada, úspěšných a udržitelných projektů aby člověk pohledal. (a v následujících příspěvcích taky pohledáme!).
Přesto všechno se nám nabízí jedinečný prostor, jak využít nové situace, kdy lidé jsou daleko více propojeni a my už nemusíme spoléhat na milosrdnost masových médií, které když už něco otisknou, nasekají tam chyby a rychle pak ztratí zájem. Abyste se vyhnuli bolestivým zklamáním a deziluzi z toho, že váš super nápad nějak nezafungoval, poradíme vám, co je třeba udělat pro to, aby na konci byl projekt řešící inovativním způsobem tradiční problémy a má reální dopad na životy lidí v offline světě. Dnes jen v bodech, v dalších příspěvcích už detailněji.
Tedy, zde je 8 bodů jak Restartovat Česko:
1. Ať je nadšení z technologií a různých aplikací jakékoli, aplikace jako taková by neměla být vaším cílem! Je to jen a pouze nástroj. Ano, nástroj efektivní a dostupný, ale vaše cíle by měly být někde jinde.
2. Když už máme nějaký nápad, bylo by fajn, aby pevně stál na definici problému, který je třeba řešit. Možná se to zdá jasné, ale kolikrát vznikne cool aplikace se všemi cinkrlátky, která nicméně neřeší něco, co lidi skutečně pálí.
3. Když už jsme tedy byli schopni problém pojmenovat, je dobré navrhnout jeho řešení. Může být trochu idealistické, ale mělo by být dosažitelné.
4. A tady přichází konečně na řadu ten správný NÁPAD: jak tedy nově budeme projekt řešit skrze moderní komunikační nástroje?
5. Jak bude konkrétně vypadat technologické řešení?
6. Bude to pak ale vůbec někdo používat? Existuje komunita uživatelů, nebo ji teprve musíme vytvořit? A jak?
7. Kdo na tom bude dělat? Máme dobrý tým a v něm správně namíchané dovednosti (manažera, programátora, PR člověka, ..) a budou uživatelé či případní donátoři našemu týmu věřit?
8. Jak zajistíme udržitelnost?
V tuto chvíli vám chceme říct jedno: Máte nápad? To je skvělý, bavte se o něm, ideálně s lidmi, jež by se měl týkat. Získaná zpětná vazba vám pomůže v dalších fázích dotahování vašeho nápadu do úspěšného konce. Restart Česko vám v tom procesu pomůže, a nakonec možná i finančně.
A co je ještě třeba? Objevit nebo znovuprobudit toho pankáče v sobě. Jak říká Dan McQuillan, zakladatel Social Innovation Camp: „Chce to odvahu a drzost. S internetem a technologiemi můžeme řešit problémy ve společnosti, aniž bychom se u někoho žádali o svolení. Abychom toho využili na maximum, chce to alespoň trochu punkového ducha!”
—
Tento text byl původně napsán pro projekt Restart Česko. Se souhlasem přebíráme text i pro stránky Kliktivistů.