Hlavně neřešit, co nikoho nepálí – Nezbytné základy každé společenské inovace

Jak jsme naznačili v minulém příspěvku, rozjet dobrý sociální start-up vyžaduje daleko více než „jen“ skvělý NÁPAD. Ještě jednu věc si musíte vyjasnit hned z úvodu – jaký vlastně chcete řešit problém či společenskou potřebu? Je to důležité především ze dvou důvodů:

Sami si ujasníte, co chcete vlastně řešit na základě jasné shody v celém týmu.

Dáte signál ven, že důkladně rozumíte tomu, co je problém a co je třeba řešit.

Nedostatky ve veřejném životě obvykle nejsou ničím novým a lidé se s nimi potýkají už nějakou dobu. Vezměme si pro jednoduchost třeba takovou korupci. Na vás teď je navrhnout postup, který je oproti dosavadním snahám inovativní a využívá moderní komunikační prostředky, které tu prostě dříve nebyly.

Může se také ovšem stát, že lidé nejprve ani problém nevidí a je na vás, abyste je na něj upozornili a zdůvodnili, proč je třeba se do něj pustit způsobem, který navrhujete. Typickým příkladem může být např. úbytek zeleně ve městě apod.

Chce to tvrdá data!

Je třeba prostě přesvědčit, že víte, co děláte a proč. Vám a lidem, v jejichž společnosti se pohybujete, se vše může zdát jasné, což však neznamená, že to tak budou vnímat i ostatní. Úplně nejlepší je vycházet alespoň z nějakých statisticky podložených dat. Pokud neexistují, udělejte si alespoň základní průzkum sami. S něčím takovým v ruce se pak daleko lépe argumentuje. A nemáte-li tvrdá data, použijte alespoň citace těch, kterých se problém týká, bude to autentičtější.

Jak si tedy správně definovat problém? Tak především, takhle ne:

„Chceme zlepšit životní prostředí v našem městě.“

To totiž není problém, to už je návrh řešení!

Stejně tak není správně definovaný problém, že je znečištěné životní prostředí, nebo že všude bují korupce. Je to dost vágní a těžko se vám bude hledat realistické řešení.

Pohybujeme se ve sféře digitálních komunikačních technologií, tedy i vaše definice problému by měla být konkrétněji vázána na nedostatky v komunikaci. Tak, aby na to hezky sedl váš návrh řešení, odpovídající strategie a použité nástroje.

Takže by to mohlo být něco ve smyslu: „Občané nemají dostatek možností informovat o znečištění životního prostředí ve svém bydlišti.“ Případně: „Občané nemají jednoduchý přístup k informacím o hospodaření místní samosprávy, což vede ke korupčnímu chování.“

S takto definovaným problémem, ideálně podloženým tvrdými daty, se už daleko lépe definuje jeho řešení a stanovují realistické cíle, které můžete splnit. Ale o tom zase příště …

Tento text byl původně napsán pro projekt Restart Česko. Se souhlasem přebíráme text i pro stránky Kliktivistů.

Autor Jaroslav Valůch

Vystudoval jsem sice marketing a reklamu, nicméně rychle jsem to nasměroval do nevládního a později také humanitárního sektoru. Vždy mě bavilo a baví objevovat možnosti, jak lepší komunikace může pomoci lidem v krizové situaci (ať už je to zemětřesení nebo konflikt), jak se z nás mohou stát mediálně gramotnější občané a jak můžeme kreativně bojovat s nenávistí, zvláště tou online.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.