Jak to s těmi soutěžemi vlastně je?

„Rozmohl se nám tady takový nešvar,“ říká Eva Holubová coby fantastická soužka učitelka ve filmu Pelíšky. Za ní na tabulí svítí slovíčko, které si slušný kliktivista vůbec netroufne na svůj blog napsat.

Lamentování nad morálním úpadkem se zmíněnou soužkou sdílím. Kdybych já byl učitel, za mnou by ale na tabuli bylo napsáno velkým písmem:

Nevládky a soutěže na Facebooku

[alert type=“red“]Pozor: Informace o pravidlech soutěží na Facebooku v tomto článku už nejsou aktuální. Facebook v srpnu 2013 přijal benevolentnější pravidla. Více píšou Tyinternety.cz.[/alert]

Je celkem pochopitelné, že jako správní správci facebookových stránek hledáte, jak se odlišit od ostatních. Jak nabídnout, něco nového. Jak zvýšit zapojení svých fanoušků. A pak, v nějaké slabší chvilce, vám temné mocnosti vnuknou nápad uspořádat pro své facebookové ovečky soutěž. V nadšení z geniálního nápadu se nikdo nestíhá zabývat tím, zda platforma, na které chcete soutěžit, nemá nějaká pravidla. Ale ouha: Má. A velmi tvrdá.

Facebook není vůči adminům stránek zdaleka tak free a cool jak se tváří směrem k uživatelům.

Pravidla soutěžení definuje Facebook poměrně stručně, tvrdě a s dostatečnou dávkou konkrétních příkladů, aby bylo jasné, jak to fakt myslí. Opravdu stojí za přečtení.

Do češtiny přeloženo: Nesmíte pořádat žádnou soutěž, založenou na sbírání počtu lajků pod fotkou. Není povolena ani soutěž „první kdo komentuje…“. A dokonce ani „ze všech, co sdíleli vylosujeme jednoho výherce“. A pro úplnost dodávám, že není povolena ani soutěž „tří tisící šestistý uživatel, který se stane fanouškem naší stránky, dostane…“.

Soutěž Škola v Africe
Příklad soutěže porušující pravidla: Administrátoři stránky Škola v Africe nemají možnost zjistit, kdo je tří tisící šestistý fanoušek. Facebook pořadí fanoušků neřeší, soutěž lze snadno obejít.

 

„Jsem od založení desperát, správný aktivista se nenechá pravidly omezovat“

To je zajímavý postoj a jako aktivisty vás tomto podporuji. V prostředí Facebooku ale můžete snadno a nenávratně přijít o celou komunitu, kterou jste předtím dlouhou dobu budovali. A to už stojí za zamyšlení.

Píšu sice primárně o nevládkách, problematika se ale samozřejmě týká i soukromých firem. Zde je poměrně dobře zmapováno, jak se překračování pravidel řeší. Pár bodů pro inspiraci:

  1. Facebook má své roboty, kteří mapují neobvyklou aktivitu na stránkách
  2. Tito roboti automaticky stránky blokují, občas s nimi také spojené administrátorské účty
  3. Stránku je možné „nahlásit“ – mimo jiné z důvodu spam/scam (a jak si dále ukážeme, sem přesně soutěže na facebooku patří)
  4. Nahlášení může vést k zablokování stránky – to probíhá bez předchozího upozornění
  5. Nahlašování je formou konkurenčínho boje
  6. Na FB jsou profesionální soutěžící, kteří mají založeny desitky uživatelských účtů a s jejich pomocí jsou schopní převálcovat jakoukoliv soutěž, kde se soutěží o nejvíc „to se mi líbí“. Pikantní je, že proti těmto podvodníkům se nemůžete bránit, protože oni porušují pravidla vaší soutěže, kterou vy porušujete pravidla provozovatele (Facebooku)
  7. Facebook nemá uživatelskou podporu; v normálním případě se nemáte na koho obrátit s vysvětlením (jediný úspěšný pokus o přímé kontaktování FB, který jsem zaregistroval, bylo doporučenou poštou)
Světlo pro svět a soutěž spuštěná dnes ráno. Poznáte, co je na ní špatně?


Proč se nesmí soutěžit?

Facebook není demokratické zřízení a nemá proto povinnost vysvětlovat, proč po svých uživatelích něco chce. Pravidla nemusí mít logiku. Nicméně pravidlo o zákazu soutěžení logiku má. Proč?

Facebook je primárně sociální síť pro lidi. Stránky, marketing, PPC reklamy – to je přílepek, který umožňuje Facebooku „trochu“ vydělávat. Návštěvnost stránek je ale závislá na tom, že reklamního balastu nebude moc. Facebook proto vyhrazuje značkám (firmám, nevládkám) jasně vymezený prostor.

„Vybrané příspěvky“ (v anglické verzi „News feed“) agreguje statusy od přátel a stránek, se kterými je daný uživatel spojen. Nezobrazuje všechno. Snaží se vyhodnocovat, co by uživatele mohlo zajímat. A co uživatele asi zajímá? To, na co hodně reaguje (komentuje, lajkuje, sdílí) on, nebo něco, co komentuje, lajkuje a sdílí velké množství ostatních uživatelů. To je docela dobrý úsudek, který platí do té doby, než začne nějaká stránka své uživatele do interakce nutit (soutěží). Tím vysílá Facebooku falešnou zprávu, že je zajímavá – i když není.

Druhý důvod je zmíněný už výše: Při soutěžení na Facebooku nemáte možnost spolehlivě zjistit výherce. U fanoušků neexistuje žádné spolehlivé pořadí (abyste určili pořadí fanoušků), nemůžete se bránit uživatelům, kteří si zakládají více uživatelských účtů.

Soutěž Lékařů bez hranic poprvé…


Jak tedy soutěže pořádat?

Jak bylo řečeno, soutěže můžete pořádat, nesmíte pro ně ale využívat funkce Facebooku. Na Facebooku tedy můžete akorát zveřejňovat, že se soutěž koná. Soutěž ale musí probíhat jinde. Tím „jinde“ může být buď zvláštní aplikace, nebo váš web. Když soutěž dotáhnete do konce, můžete na Facebooku odkazovat na svůj web, kde bude seznam výherců. Pravidla jsou tak tvrdá, že nesmíte dokonce ani napsat jména výherců.

Překvapivě – I tohle má svou logiku. Jen váš web je místem, kterému skutečně panujete. I když Facebook svádí k tomu, abyste si svou komunitu stavěli na své stránce, měli byste se snažit dostávat své uživatele na svůj web. A stejně tak u ostatních sítí. Nejvíce udržitelné budování on-line komunit je totiž diverzifikace, rozmístění, mezi mnoho služeb. Ale o tom zase jindy.

A soutěž Lékařů bez hranic podruhé: Toto je jediný způsob, jak reagovat když zjistíte, že jste porušili pravidla. Lékaři to zvládli docela elegantně.

Autor Jan Böhm

Moje vášeň je individuální fundraising a online nástroje pro neziskovky. Tři roky jsem pracoval jako ředitel SIRIRI. Tam jsem si při práci s individuálními dárci uvědomil, jak užitečná mohou být pro neziskovky nová média. Po roce na volné noze a spolupráci na online komunikaci s organizacemi Adra, Jeden svět, FoRS, Business Leaders Forum a dalšími pracuji naplno pro SKV Praha.

Připojte se k diskuzi

2 komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.