Ať už píšete grant, nebo připravujete rozpočet na další období, určitě víte, že čím lépe popíšete projekt, tím spíše na něj získáte peníze (ať už z vnější či vnitřních zdrojů). Troufám si říct, že bez internetu by dnes už téměř žádná aktivita neuspěla, pokud tedy nemluvíte k lidem nebo institucím, které internet ze své podstaty nevyužívají.
Jenže říct si v projektu o “peníze na internet” není úplně specifické. Pod “internetem” může být ukryto mnoho disciplín, které se od sebe liší – display reklama se liší od sociálních médií, internetové PR se liší od reklamy ve vyhledávání. Když už jsem zmínil digitální PR, nejsem zastáncem dělení na internetové a tradiční disciplíny. A u sociálních médií je to ještě o něco komplikovanější.
zdroj obrázku: smallbiztrends.com
Reklama, Stránky, Aplikace, Monitoring?
Pod kategorií sociální média se také může skrývat více různých aktivit. Můžete plánovat reklamní kampaně, spravovat Stránku a vytvářet publikační plán, vyrábět aplikace a nebo monitorovat, co se o vašem tématu na Facebooku a Twitteru říká.
Připravte si rozpočet na reklamu
U facebookové reklamy (jinou reklamu v sociálních médiích zatím nejspíš nevyužijete) je to podobné jako u jiné reklamní kampaně. V první variantě víte, co přesně potřebujete dokázat. Například zasáhnout 30 % vaší cílové skupiny, nebo přivést z Facebooku 2 000 návštěv.
Pro stanovení rozpočtu vám pak stačí vaše předchozí kampaně, ze kterých zjistíte, kolik vás stál zásah jednoho uživatele, nebo jedna návštěva. Pokud tato data nemáte, je dobré vyzkoušet si pilotní kampaň. Počítejte však s tím, že se cena reklamy v průběhu času může zvyšovat – zvláště u delších projektů je vhodné nechat si “zálohu” pro situace, kdy si Facebook usmyslí realizovat změny, které se mohou na ceně projevit.
Ve druhé variantě, kdy přesně nevíte, čeho chcete dosáhnout, se můžete odrazit také od předchozích kampaní, a nebo prostě pracujete s tím rozpočtem, který vám zbude. Pokud víte ceny za zásah nebo na web přivedeného člověka, jste schopni si říct, co za dané peníze dostanete.
Myslím, že právě opodstatnění rozpočtu konkrétním cílem může být pro udělení peněz na kampaň rozhodující. Nezapomeňte také na čas, který strávíte s přípravou, nastavením kampaní a vyhodnocením.
Na co nezapomenout při správě profilů v sociálních médiích?
Strukturovat rozpočet na správu je trochu jiné kafe. Zde pracujete hlavně s časem a lidmi, kteří budou na správě participovat. Tento čas se skládá z několik položek.
Jako první musíte připravit strategii. Podle toho, jak daleko jste s užíváním sociálních médií, se bude odvíjet i její složitost. Pokud nemáte žádné zkušenosti a jste v této oblasti úplnými nováčky, vaše strategie by se měla obsahovat hlavně:
- cíle, kterých chcete dosáhnout,
- analýzu prostředí, do kterého vstupujete,
- výběr vhodných sociálních médií,
- témata, o kterých můžete psát,
- rozdělení rolí na projektu a
- způsob, jakým budete měřit a vyhodnocovat, zda se ke svému cíli blížíte.
Pokud máte zkušeností více, v každé této části můžete jít výrazně do hloubky. Tvorba takovéto strategie vám může zabrat klidně 10-20 hodin. Dosaďte si za to pravděpodobný hodinový náklad a zjistíte, že to není zanedbatelná položka. Nezapomeňte také se započítáním času všech lidí – hodiny se sčítají. I když je finální částka vysoká, ušetří vám čas, který na projektu strávíte později.
Publikační plán ušetří čas
V rozpočtu dále počítejte s časem, který nejčastěji na měsíční bázi strávíte s přípravou publikačního plánu. Publikační plán, více či méně podrobný, je předpokladem pro dodržování strategie a zároveň pohodový průběh projektu. Při správě profilu není nic více otravující než fakt, že je pátek a vy nevíte, co publikovat. Publikační plán můžete časem připravit za 2-3 hodiny, což je přibližně čas, který můžete strávit také vytvářením jednoho příspěvku na poslední chvíli.
Každodenní práce
Pak přichází samotná správa. Správou se nejčastěji myslí vkládání příspěvků z publikačního plánu, reakce na otázky či situace od fanoušků a proaktivní podporování dialogu. U nacenění tohoto kroku je třeba vzít v úvahu kolik máte fanoušků a jak často musíte reagovat. Dám-li konkrétní příklad, takový zaběhnutý social media manager může facebook stránce o velikosti 15 000 fanoušků věnovat přibližně 5 hodin týdně. Bohužel to neznamená, že když máte 3 000, stačí jen hodina. Pokud netušíte, kolik času se správou můžete strávit, odražte se od jiné aktivity – jak dlouho připravujete newsletter nebo článek na blog. Zahrňte do úvahy také přínos dané aktivity.
Čas si také hlídejte. Netvrdím, že si rovnou musíte psát korporacemi oblíbené timesheety, nebo trackovat čas, i když i to může být účinné, když se to dělá s rozumem. Prostě je dobré mít přehled.
Sklízení ovoce: reporting a vyhodnocení
Nějaké peníze si schovejte také na vyhodnocování. Nemusíte s ním trávit deset hodin měsíčně, ale dvě hodiny investujte do shrnutí všech aktivit, které jste za předchozí měsíc realizovali, a poznatků které jste získali.
Najděte si proces a způsob vytváření reportů a vyhodnocování, který vám vyhovuje a snažte se jeho části co nejvíce zautomatizovat. Připočítejte si také čas, který strávíte předáváním výsledků a poznatků dále do vaší organizace.
Nadefinovat rozpočet na správu i přes více možných položek není složité. Výsledek se také bude liši podle velikosti a struktury vaší organizace.
Kolik stojí aplikace na Facebooku?
Jednoduchá odpověď neexistuje. Facebook aplikace vytvořená na míru vašim potřebám většinou stojí hodně, což může znamenat od 30 000 donekonečna. Investice do aplikace je nutné velmi dobře promyslet, protože pro krátkodobé aktivity může přijít velmi draho, a pro dlouhodobé by se možná vyplatilo naprogramovat to samé pro váš web, který je mnohem stabilnějším prostředím.
Protože si ve většině případů nebudete vytvářet aplikaci sami, nechte si od realizátora připravit návrh (i kdybyste za něj měli něco málo zaplatit) a nechte to okomentovat nějakou třetí stranou. Váš synovec nebo kluk od sousedky ale nejsou vhodnou variantou. Klidně napište Kliktivistům.
Při realizaci aplikace nezapomeňte, že bez podpory placenou reklamou na ni moc lidí nepřijde. Samozřejmě musíte využít všechny kanály, které máte a jsou vaše – web, e-mail, magazín, lidi, ale ani to vás v 95 % nespasí. To, kolik do reklamy investujete, se opět odvíjí od počtu lidí, které potřebujete přivést – jak jsem psal na začátku článku.
Monitoring také něco stojí
V sociálních médiích se ukrývá mnoho užitečných informací. I kdybyste měli procházet Facebook Stránky související s vaším tématem ručně jednu po druhé, určitě zjistíte, že to smysl má (když víte co hledáte a nesklouznete k surfování bez cíle). O nacenění monitoringu jsme už psali, a pokud jde také o součást vašeho projektu, nezapomeňte je v tom místě propojit – přeci jej nebudete započítávat dvakrát.
Na kolik to tedy vyjde?
Na konec článku jsem opět připravil tabulku, ve které je na příkladu ukázáno, jak rozpočet na takovýto roční projekt připravit. Někomu možná přijde příliš komplexní, někomu zase nedostatečně konkrétní. Ale i tady platí, že co může být pro jednoho dostatečné, nároky druhého nepokryje.