Čtyři tipy, které byste měli znát, než začnete prezentovat

Hackovací víkend je za námi a rychlostí Felixe Baumgartnera se blíží závěrečný galavečer. Kdo z něj odejde jako vítěz závisí do značné míry na schopnosti jednotlivých týmů, jak odprezentují svůj projekt. Návodů, jak prezentovat, je plný internet. Tady předkládám čtyři tipy, které jsou prověřené několika lety mých vlastních zkušeností.

Ukažte, že jste pány své prezentace

Víte, co je jeden z nejvíce frustrujích zážitků na prezentacích? Zažil to asi každý – mikrofonu se chopí člověk, který spustí, vy po chvíli nevíte, kde měl jeho projev začátek, nevíte, kdy projev skončí a co je nehorší – nejste si jistí, zda to ví sám řečník. Jak říkal Cimrman – k neduhům stáří, postihujícím hlavně intelektuály, patří dva patří dvě vady komplementárně spojené: neschopnost udržet myšlenku, a naopak neschopnost myšlenku opustit. Proto ukažte, že jste pány času, který vám byl vymezen. Když mluvíte, máte obvykle strukturu svého projevu v hlavě. Nezapomínejte jí předat i posluchačům. Pomozte jim dobře se zorientovat. Čím méně energie bude muset posluchač vydávat na zorientování se v tom, co mu říkáte, tím více bude moci nasávat obsah.

Pracujte s „attention span“

Zlaté pravidlo prezentací říká: Řekněte, co chcete říct, řekněte to a řekněte, co jste řekli. Je dobré takto pojmout celou prezentaci – na začátku nastínit, o čem budete mluvit a po vlastním projevu ještě na závěr shrnout pár hlavních myšlenek. Dá se s tím pracovat ale i u jednotlivých myšlenek a přidávat tak prezentaci plasticitu. Attention span označuje dobu, po kterou je schopen se člověk koncentrovat. Měření ukázala, že naprostá koncentrace je možná po dobu osmi vteřin. Lidé vám nevěnují pozornost celou dobu, není to ani v jejich silách. Když v prezentaci řeknete něco zajímavého, začnou se posluchači koncentrovat – a soustředí se na dvě věty, které následují po oné klíčové informaci. Pomozte posluchačům, upozorněte je, že se chystáte říci něco zásadního. Oni se začnou soustředit a stihnou přesně tu část vyjádření, kterou jste jim chtěli předat. Se získáním pozornosti souvisí i užitečná rada Adama Herouta, abyste většinu přípravy věnovali dobrému začátku prezentace.

Pracujte s emocemi

Prezentace je dramatický výstup, divadlo přenosu informací. Jednou z možností, jak zaujmout, je probudit v posluchačích ty pravé emoce. Inovátorům se radí, aby se zamilovávali do problémů, ne do konkrétních řešení. Vy potřebujete v prezentaci vytvořit opačný dojem: Představte problém, který řešíte. Probuďte v obecenstvu frustraci z tohoto problému. A pak vzbuďte radost tím, že představíte důvěryhodné řešení. Upozorněte na trn v patě a vytáhněte ho. I zvědavost je emoce. Začněte otázkou – ne takovou, která v sále probudí trapné ticho, zatímco vy čekáte na odpověď. Pojměte otázku spíše jako upoutávku k něčemu, co zazní ve vaší prezentaci.

Proč – jak – co

Pokud neznáte výborný TEDtalk Simona Sinka, podívejte se na něj teď. Sinek přišel na to, jaktože se firmě Apple daří vypadat jinak, i když má k dispozici stejné komunikační kanály a stejné reklamní agentury, jako mají ostatní počítačové firmy. Zjistil totiž, že většina prezentací začíná odpovědí na otázku „Co?“. V našem případě je to „Vytvořili jsme mobilní aplikaci.“ Ruku na srdce, jak moc se zapálíte pro mobilní aplikaci? Prezentace, které dokážou mobilizovat masy, začínají dobrou formulací odpovědi na otázku „Proč?“. Tedy: „Lidé s iPhonem jenom telefonují a chodí na Facebook. My to chceme změnit a umožnit, aby s pomocí telefonu začali měnit prostředí, ve kterém žijí.“ Tím posluchačům nenabízíte produkt, ale možnost podílet se na změně – smysl. Když lidem správně předáte, vaší motivaci a pak mimochodem zmíníte, že si mají stáhnout aplikaci, bude vaše prezentace úspěšnější.

A nakonec – protože často nejlepší je poučit se z odstrašujících příkladů, přidávám odkaz na úžasný návod, jak neprezentovat.

Tento text byl původně napsán pro projekt Restart Česko. Se souhlasem přebíráme text i pro stránky Kliktivistů.

Autor Jan Böhm

Moje vášeň je individuální fundraising a online nástroje pro neziskovky. Tři roky jsem pracoval jako ředitel SIRIRI. Tam jsem si při práci s individuálními dárci uvědomil, jak užitečná mohou být pro neziskovky nová média. Po roce na volné noze a spolupráci na online komunikaci s organizacemi Adra, Jeden svět, FoRS, Business Leaders Forum a dalšími pracuji naplno pro SKV Praha.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.