6. listopadu proběhlo první setkání Nemarketingu. Pokud jste neměli možnost dorazit, můžete si teď v klidu přečíst stručný zápis z průběhu setkání. Zároveň bychom vás chtěli pozvat k setkání dalšímu, které proběhne 4. prosince. O tématu dalšího Nemarketingu hlasujte (co nejdříve) na Facebooku.

První Nemarketing:  Stojí nám ten Facebook vlastně za to?

nemarketing

(středa 6. listopadu 2013)

Hosté:

  • Jitka Nesrstová, Greenpeace Česká republika
  • Pavel Mrázek, Zachraň jídlo
  • Lenka Franková, Oživení

Zkušenosti hostů:

Jitka Nesrstová, Greenpeace Česká republika

V tuto chvíli je pro nás FB jedním z nejúčinnějších a nejlevnějších kanálů pro komunikaci – s příznivci, dobrovolníky, dárci, jejich přáteli, přáteli jejich přátel… S potěšením sledujeme, jak nám počet fanoušků roste, a zjišťujeme, že i s malou investicí jsme schopni s naším vzkazem zasáhnout statisíce lidí. A samozřejmě je to hlavně o obsahu. Vtip, emoce, zajímavá informace doplněná grafikou. To se osvědčuje nejvíc. Jste-li nudní či nesrozumitelní, tak vám ani Facebook nepomůže.

Výhody:

  • okamžitá interakce, zpětná vazba
  • jeden z nejlepších kanálů, jak rychle, jednoduše a levně zasáhnout velké množství lidí
  • navádíme lidi ke konkrétní akci – podpis petice, zanechání emailu aj.

Pavel Mrázek, Zachraň jídlo

Facebook je mocný nástroj na propojení značek a organizací s jejich fanoušky. Abyste od něj ale dostali, co pro svou organizaci potřebujete, musíte mít strategii na jeho využití, která je dlouhodobá. Zároveň je potřeba vést konverzaci s fanoušky. Slovo konverzace je důležité – FB není klasický marketingový nástroj, který slouží jako hlásná trouba organizace, která vyřvává svou myšlenku do okolí – je daleko víc o naslouchání lidem a propojováním s jejich potřebami. Výhodou FB je, že do něj nemusíte finančně investovat (neplést si ale s tím, že nic nestojí – stojí vždy čas a nadšení jeho administrátorů) a můžete z něj získávat zpětnou vazbu na své aktivity.

Doporučení:

  • důležitost dlouhodobé strategie – jasná strategie obsahu ulehčí práci – určit si, co které dny sdílet a vyhrazení času na odpovídání fanouškům
  • není to jen o počtu fanoušků, je to i o zapojení lidí, proto sledujte svůj engagement rate (počet akcí fanoušků/celkový počet fanoušků)
  • je dobré, když se o stránku stará jeden člověk, může být klidně i externista, důležité je, aby byl nadšený pro téma
  • dobré je využít toho, že většina značek sdílí obsah v pracovní době – sdílejte o víkendech, brzy ráno, večer v prime timu

Lenka Franková, Oživení

Facebook určitě stojí za to. Naše úsilí vynakládané na jeho správu je v současnosti minimální, nemáme s FB žádné finanční náklady. FB spravují v naší organizaci dva lidé, kteří při jeho správě používají řekněme basic FB nástroje – slouží nám především jako nástěnka naší činnosti a informační panel. Odměnou nám jsou aktivní a informovaní občané z komunity, která je ovšem poměrně velká a pokrývá jí informačně i řada dalších organizací s podobným zaměřením jako my, což je trochu problém pro odlišení naší činnosti.

Víme, že FB není jen informační nástěnka, ale my ho tak v podstatě používáme, kampaně a další aktivizační nástroje se teprve na FB učíme. Naším cílem je především říkat lidem, že se na nás mohou obracet, dát nám vědět, co se děje. Chceme dát těm, co nic nedělají, informaci o tom, že se něco děje a naopak těm, kteří jsou již aktivní, říci, že to můžeme dělat spolu.

Když nás na FB neuvidí, obrátí se na někoho jiného, protože řada lidí už dnes ani nepíše email a napíše přímo přes Facebook.

Reklamu jsme využili pouze jednou na rozšíření konkrétního postu, takže nemůžeme hodnotit její funkčnost. Navíc je to lehce problematické, kde na ni vzít finance. Vyplatí se zřejmě na větší akce a konference.

Diskuze

Obecná doporučení a rady
  • Facebook není na výběr peněz, v tom mnohem lépe funguje web, FB však může fungovat například ke sběru kontaktů, které je pak možné oslovit s dalšími kampaněmi a výzvou k podpoře
  • důležitý je především obsah, nejúspěšnější posty jsou spontánní, je to o hravosti (např. dotaz Greenpeace: „Jak se bude jmenovat lední medvěd, až všechen led roztaje?“)
  • není těžké vybudovat základní jádro fanoušků, těžší je pak jej udržovat a postupně rozšiřovat
  • dobrý je nárůst i několik fanoušků týdně, lepší opravdoví fanoušci se zájmem, než získaní přes různé soutěže aj.
  • organizacím může hodně prospět, když se na jejich FB podívá někdo zvenčí, stačí i třeba jen konzultace, častokrát neumíme zjednodušovat, hodně používáme projektový jazyk, ten na FB nepatří
Správcovství FB v rámci organizace
  • je dobré, když má na starosti jeden člověk, udržuje se tak jednotnost jazyka a stylu
  • možné plánování příspěvků skrze Google Kalendář, udělat předem seznam, co se kdy bude dít
  • tematické dny – předem domluvit, jaký druh postů bude v pondělí, úterý a další dny a toho se držet
 Hateři
  • základní pravidlo je kritiku nemazat a nezakazovat! Nebezpečí, že se lidé vrátí a budou reagovat na jiných stránkách
  • hateři mohou mít i konstruktivní připomínky, zkusit vyslechnout.
  • mnohdy jde o pocit důležitost, když jich není mnoho, možno kontaktovat osobně a vyřešit skrze uzavřenou komunikaci.
  • má-li organizace dobrou komunitu, mnohdy vyřeší za ní, dokáže vyargumentovat sama, možno naplánovat, vyškolit blízké dobrovolníky v argumentech na tradiční témata
  • systém odpovědi „gramofonová deska“ – stálé opakování základního infa
  • zapojení komunity do řešení konfliktů je možné i aktivovat další fanoušky, kteří zatím jen přihlíželi
  • když haterů není moc, zkusit kontaktovat konkrétně a domluvit se individuálně.
 Propagace na FB skrze osoby
  • lidé nemusí být jen fanoušci stránky, mohou také „sledovat“ představitele organizace. Mnohdy je účinnější než sledovat stránku.
  • např. Matěj Hollan versus Brnění (kdo zná Matěje a kdo organizaci?)
  • důležité, aby s tím daná osoba počítala, uzpůsobila tomu svůj profil, je potřeba, aby byl člověk trošku bavič, měl svůj styl a vystupoval osobně

 

Autor Honza Páv

Honza vystudoval obor Marketingová komunikace a PR a nyní studuje Nová média na FF UK. Začínal v agentuře PanMedia, kde měl na starosti TV a internetové kampaně. Pracuje jako Interaction Strategy Manager v mediálce MEC, kde se věnuje využití nových medií v kampaních. Přes 5 let píše blog Eikasia.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.