Crowdfunding je stále populárnějším způsobem získávání prostředků na tvůrčí a sociální aktivity. Ještě relativně nedávno byla častou reakcí nedůvěra ve smyslu: “U nás na to nejsou lidi zvyklí, někdo to určitě zneužije.” Dnes tu máme pět domácích platforem a nezanedbatelný počet úspěšně podpořených nápadů a aktivit.

Hithit.cz nyní eviduje 111 dokončených projektů a téměř 50 úspěšně zafinancovaných.“, shrnuje Pavel Eichler, spoluzakladatel této platformy. To je velmi slušný poměr. Úspěšní uchazeči tak v součtu získali přes 5 milionů korun, které by jinak k dispozici nebyly. Po roce provozu se opravdu jedná o zajímavý výsledek.

Kapela s dostatkem fanoušků má docela dobré šance vysbírat peníze na produkci nového alba. Nicméně nevládní organizace může narazit, pokud nejsou její aktivity dost srozumitelné nebo jsou kontroverzní. Řada organizací se také dnes rozpočtově pohybuje v řádově vyšších číslech a energie nutná pro zajištění úspěchu sbírky se jim nevyplatí. Pro menší lokální iniciativy s malými rozpočty už to ale může být zajímavější.

„Nevládky si k nám ještě cestu hledají, pokud nepočítáme Antifašistickou akci, která u nás vybrala 50 tisíc na výrobu DVD s dokumentárním filmem. Pomohli jsme  taky organizátorům několika nekomerčních festivalů (Prague Pride, Severský filmový podzim, Filmový festival Litoměřice) a Základní škole v Otrokovicích sehnat peníze na vybavení animační dílny“, vyjmenovává Pavel projekty neziskového charakteru. „Velmi zajímavý je i projekt komunitního centra Containall v Praze na Kampě nebo rekultivace brownfieldu u MeetFactory na letní kino. A samozřejmě na Hithit.cz sehnaly peníze desítky umělců na výstavy, knihy, desky, turné.“, doplňuje.

Screen shot 2013-11-18 at 8.18.36 PM
Sto tisíc od fanoušků a dalších sto od Nadace Vodafone pro akci Nábřeží žije

Výhra pro všechny zúčastněné

Crowdfunding je systém, kdy mezi žadatelem a dárcem není další instituce. Sami rozhodujete, koho a jakou částkou podpoříte. Kouzlo je v množství přispěvatelů. Jeden člověk vám nedá tisícovku, ale možná vám dá sto lidí po desetikoruně. Má to ale i své nevýhody. Nemůžete očekávat, že vyberete nějaké závratné částky a riziko neúspěchu je poměrně vysoké. Tradiční dárci jako jsou nadace zase nemají jistotu, zda existuje veřejná poptávka po projektech, které se rozhodnou podpořit. S tím se rozhodla Nadace Vodafone a Hithit.cz něco udělat. Princip je následující:

Nadace Vodafone pilotuje spojení s crowdfundingem a odkazuje některé zájemce o grant na založení výzvy na platformě Hithit.cz. Pokud se jej podaří zafinancovat fanoušky, Nadace Vodafone ve vybraných případech zdvojnásobí požadovanou cílovou částku. Takto už například na Hithit.cz uspělo sdružení Auto*Mat a jejich projekt Nábřeží žije, které od jednotlivců vybralo přes 100 tisíc a dalších 100 tisíc tedy dostalo od Nadace Vodafone. Podobně uspěl bikesharingový projekt Re:kola s cílovou částkou 150 tisíc, který takto de facto získal 300 tisíc.

„Granty podmíněné crowdfundingovým úspěchem teprve pilotujeme. Vidíme v tom test životaschopnosti projektů. Realizátoři mají možnost ukázat, že jsou schopni vzbudit zájem a podporu většího počtu lidí. Částečně nám to plní roli marketingového průzkumu. Je to také dobrý způsob získání kofinancování pro projekty, které rádi podpoříme, ale ne v plné míře.“, uvádí iniciátor spolupráce, Ondřej Zapletal, ředitel Nadace Vodafone.

Zdá se, že pro všechny tři zúčastněné je to výhra. Hithit.cz získá do svého portfolia další úspěšný projekt, Nadace Vodafone větší jistotu v tom, že po podpořeném projektu existuje poptávka a žadatel získá celkovou finanční částku, na kterou by crowdfundingem nedosáhl. Je to právě nerealisticky nadsazená cílová částka, která často stojí za neúspěchem crowdfundingového snažení.

Crowdfunding jako kavárna

Návod na to, jak uspět s crowdfundingovým projektem je poměrně jasný, nicméně zdaleka ne jednoduchý. Základem je dobrý nápad, který má potenciál zaujmout hodně lidí, nutná je taky atraktivní prezentace, exkluzivní produkty a služby jako odměny a tvrdá práce na propagaci. „Kdo si myslí, že se stačí zaregistrovat na Hithit.cz a čeká s rukama v klíně, tak pro něj máme špatnou zprávu. Nebe se nezatáhne a nezačnou z něj padat peníze, ty si musí každý zasloužit.“, uvádí Pavel.

Existují dvě psychologické hranice, po jejichž překonání se zvyšují šance na úspěch: 30% a 70%. Pokořením první si lidé začnou projektu více všímat, zpozorní. Překonáním druhé už ti nerozhodnutí uvěří, že projekt dopadne dobře a postaví se také do fronty. „Je to jako s kavárnou. Když vidíš přes výlohu, že tam nikdo není, nepůjdeš ani ty dovnitř. Když tam je pár stolků obsazených, řekneš si: proč ne, zkusím to. A když je uvnitř skoro plno, chceš tam taky, protože to je zřejmě oblíbené a vyhledáváné místo“.

 

Autor Jaroslav Valůch

Vystudoval jsem sice marketing a reklamu, nicméně rychle jsem to nasměroval do nevládního a později také humanitárního sektoru. Vždy mě bavilo a baví objevovat možnosti, jak lepší komunikace může pomoci lidem v krizové situaci (ať už je to zemětřesení nebo konflikt), jak se z nás mohou stát mediálně gramotnější občané a jak můžeme kreativně bojovat s nenávistí, zvláště tou online.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.