Letní série pokusů o protiromské pogromy děsí. Spustila však reakci, která dává naději: protiakce, happeningy, blokády a to, co nás na tomto blogu především zajímá – aktivitu online. Čekejte inspiraci i pobavení, pojďme na to …

Smiřme se s tím, že komentáře na blozích, pod články i na facebooku budou i nadále prostorem pro šíření nenávisti. Zamezit tomu úplně nejde, pokud nepřistoupíme na systematickou cenzuru, která s sebou nese vážná rizika. Naštěstí tu ale máme více daleko zajímavějších možností, než by se mohlo zdát…

Byly to facebookové stránky, profily a události, které často sloužily ke svolávání protestů a šíření protiromské nenávisti. V některých případech to bylo tak křiklavé, že si to rovnou vykoledovalo trestní oznámení. Daleko častěji však lidé prostě začali tyto projevy nahlašovat, protože porušují pravidla facebooku. Ten říká, že:

Obsah, který útočí na lidi na základě jejich skutečné či domnělé rasy, etnicitě, původu, náboženství, pohlaví, sexuální orientace, postižení nebo nemoci, není povolen. Nicméně, povolujeme evidentní pokusy o humor a satiru, která by jinak mohla být považována za hrozbu či útok.

To je sice hezké, záhadou však zůstává, jak o tom facebook ve skutečnosti rozhoduje. Příkladem je opakované zablokování stránek recesistické iniciativy Čechy v ČR nechceme. „Což je vtipné, protože stránky jako Cikány v ČR nechceme nebo Islám v ČR nechceme nadále existují. Facebook jsem žádal o vysvětlení, proč to zablokovali, a popsal, co jsme zač a co je naším účelem. Zůstalo to bez odezvy. Založili jsme třetí verzi, ale nevím, jak dlouho vydrží,“ popsal pro idnes.cz tento paradox koordinátor kampaně. Ještě více zarážející je, že stránka Cikáni do plynu zůstala také v provozu.

 

cikorky v cr nechceme fb screenshot

 

Odpověď asi nadále zůstane skryta v katakombách facebooku, subjektivně se však zdá, že později už přecijen ty nejkřiklavější příklady facebook vyhodnotil jako skutečné porušení svých pravidel.

 

facebook hatespeech block

Trestní oznámení však nelze podávat pořád (a ne vždy je nutně na místě) a facebook evidentně rozhoduje házením mince. Co pak? Daleko nápaditějších a kreativních reakcí nebylo vůbec málo. Standardem se staly klasické fotokomentáře a memy. Za všechny uveďme hlavolam s českou vlajkou, který řešili nicnežnárod kluci v Plzni.

vlajky3

vlajka4

 vlajky2

 vlajky

 

Zatímco v Plzni vyvstala potřeba dalšího vzdělávaní národovců k lepšímu národnímu povědomí, v Prostějově získaly popularitu lekce Photoshopu. Když nemáte Roma, tak tam dejte Číňana, řekli si asi v redakci Prostějovského večerníku, a nestačili se divit reakci. Zápal vlastní kreativity pak museli opakovaně vysvětlovat Syndikátu novinářů, policii a také v pořadu Reportéři ČT.

 

Prostějovský večerník

Dočkali jsme se také milého, a stále trvajícího, hacknutí stránek Českých lvů.

hack web cesti lvi

A taky hezkého „únosu“ domény. Zvláště v případě Dělnické strany pracujících, odštěpku Dělnické strany, to však bylo opravdu matoucí. Obsah webu byl dostatečně hloupý na to, aby člověk uvěřil, že se jedná o produkci českých nácků, ale ne zase tolik, aby bylo zřejmé, že jde o fiktivní web. To se však nakonec opravdu potvrdilo.

 hack DSP

Kliktivistického Oskara si ovšem zcela bez debat zaslouží iniciativa Nic než názor. Původně recesistická iniciativa proti srpnovému pochodu nácků v Brně se rychle přetavila v online aktivitu, která u nás zatím nemá obdobu. Kromě mobilizace lidí ke kontaktování úřadů a osobností s cílem získat jejich vyjádření k protiromským pochodům (na úlovky se podívejte na nicneznazor.cz), naplno využila tzv. trolling a povýšila jej na účinný nástroj online aktivismu.

O co šlo? Prostě čas od času někdo narazil na nějakou facebookovou událost či stránku šířící nenávist a zmobilizoval partu trollů s cílem je tam trochu poškádlit. Podařilo se tak rozbít nejednu diskusi či přípravu na akci. Došlo to tak daleko, že člověk nejenže pořádně nevěděl, kde a kdy se daná akce koná, ale nevěděl, kdo vlastně kterou událost vytvořil, zdali se jedná o akci fiktivní, nebo reálnou. Bylo by troufalé připisovat nízkou účast na nedávných akcích nácků jen těmto trollům, svou roli však sehráli.

zmatek v organizaci

 

Pobavily i tyto drobnosti (mrkněte na to video v odkazu 😉 ).

 

kocka deset hodin

 

Kromě trollingu může zafungovat i pouhý projev udivení či podpory. K prvnímu školnímu dni se například na roztomilé FB stránce Město pro děti.cz (s nezanedbatelným počtem fanoušků) objevil následující obrázek:

 

mesto pro deti puvodni post

Série dotazů a komentářů zasypala jejich zeď. Ne vždy je samozřejmě vhodné trestat snahu o vtip, nicméně po létě pokusů o pogromy na Romy je tento krok správce stránky na pováženou. Příspěvek zmizel za pár minut, to už ale akci nezastavilo.

mesto pro deti koment

 

Asi po třech hodinách se na stránce objevilo následující prohlášení:

 

mestoprodeti vyjadreni a omluva

Rychlý a jasný postoj byl následován sérií poděkování, lajkování a nových fanoušků.

S podobnou situací se musela popasovat také Telefónica O2, která se rozhodla ve zvýhodněné nabídce nabízet oblečení Thor Steinar, značky spojené s neonacistikým hnutím v Německu. Smršť komentářů na jejich FB stránce vedla k velmi rychlému stažení nabídky a omluvě.

vodafone thorsteinar

Respekt zaslouží odvážná a rychlá reakce majitele klubu Buena Vista v Plzni poté, co zjistil, že kapela Ortel, která tam měla mít koncert, má vazby na organizátory předchozích pochodů. I v tomto případě tento postoj získal ocenění.

buena vista díky

Monopol na online aktivismus zcela jistě nemají jen ti, kteří s nenávistí chtějí bojovat. Hackeři kolem webu white media například během září pronikli do mailů a facebookových účtů řady lidí. Ukazuje se však jedno: kliktivismus PROTI násilí a nenávisti má prostě větší koule.

nic nez tramval logo1

Úvodní fotografie: Lukáš Houdek

 

Autor Jaroslav Valůch

Vystudoval jsem sice marketing a reklamu, nicméně rychle jsem to nasměroval do nevládního a později také humanitárního sektoru. Vždy mě bavilo a baví objevovat možnosti, jak lepší komunikace může pomoci lidem v krizové situaci (ať už je to zemětřesení nebo konflikt), jak se z nás mohou stát mediálně gramotnější občané a jak můžeme kreativně bojovat s nenávistí, zvláště tou online.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.