Vyhledávání je jedna z těch nejzákladnějších aktivit na internetu. Bez vyhledávání se po internetu můžete pohybovat jen zadáním URL adresy nebo přes odkazy na dalších stránkách. Myslíte si, že víte, jak vyhledávat? Vyhledávání ale není jen o tom “správně se zeptat”. Existuje také pár triků, o jejichž existenci mnoho lidí neví – vyhledávací operátory.
Hledejte přesné fráze
Pokud jste někdy pracovali s reklamou ve vyhledávání, možná víte, co s hledaným výrazem provedou uvozovky před a za. Pokud ne, nevadí – je to jednoduché. Zadáte-li “jízdní řády“, bude vyhledávač hledat pouze stránky, kde se obě slova objevují v tomto spojení. Pokud byste uvozovky vynechali, získáte weby, na kterých se sice obě slova vyskytují, ale mohou být v různých částech stránky.
Vylučujte slova
Čeština je velmi pestrý jazyk a často najdete např. synonyma. Jak ale chápete, rozdíl mezi korunou, korunou a korunou může být značný. Chcete-li tedy různé významy eliminovat, napište hledaný výraz a za něj vložte klíčové slovo, které chcete vyřadit, např. koruna -král -strom. Vyhledávač z výsledků odstraní všechny weby, které obsahují slovo “král” nebo “strom”.
Toto můžete využít i ve chvíli, kdy nastavujete Google Alerts (návod najdete v jednom z předchozích článků). Ušetříte si tak mazání nerelevantních výsledků ve fázi zpracování. Raději si ale zkuste, jaké výsledky vyhledávač vrací, a podle toho zvolte vhodný dotaz pro Google Alerts.
Jedno nebo druhé
Když jsme u synonym, může se vám hodit i základní operátor OR (musí být psáno velkými písmeny). Zadáním operátoru získáte stránky, které obsahují první NEBO druhé slovo.
Kdo na vás odkazuje?
Pokud chcete zjistit, kdo vás má, a nebo naopak nemá rád, můžete využít operátor link:. Pokud zadáte tento operátor a za něj (bez mezery) vlastní (nebo cizí) doménu, vyhledávač zobrazí všechny weby, které na danou doménu odkazují. Řešení to není úplně přesné – zobrazuje se méně výsledků a navíc tento operátor funguje jen u Google.
Když chcete něco najít na Facebooku, použijte Google
Všichni víme, že vyhledávání na Facebooku stojí za starou bačkoru. Google nám ale práci usnadňuje. Zkuste před váš hledaný výraz (neboli klíčové slovo) napsat site:facebook.com hledaný výraz. Pokud toto uděláte, hledáte pouze v rámci domény facebook.com. Řešení to není stoprocentní, ale postačí. A stejně funguje i na jakékoliv jiné doméně.
Operátorem site: můžete také zjistit, zda už vyhledávač uložil váš web do své databáze. Tentokrát nemusíte zadávat hledaný výraz a celkový počet výsledků je přibližně roven počtu uložených stránek. Samotné číslo není až tak zajímavé jako situace, kdy je těch stránek příliš málo. To znamená, že část vašeho webu nemusí být dostupná přes vyhledávač a je třeba to řešit.
Nakonec je vhodné připomenout, že operátory můžete kombinovat a navíc, jak Google, tak Seznam mají pěknou nápovědu, kde najdete i další užitečné operátory. Pokročilé metody vyhledávání jsou ve své podstatě zásadní, pokud chcete opravdu něco najít.
Máte nějaké své tipy na vyhledávání? Podělte se v komentářích!
bomba straqnka