Začíná nový týden a s ním i moje premiéra v roli kliktivistického DJ. Během týdne se budeme věnovat jednomu tématu z několika možných stran. Během nedělního oběda už byste měli mít jasnou představu o tom, jak zviditelnit vaše příspěvky na Facebooku.
Nejlepší je asi začít od toho, jaké příspěvky vidíte v News Feedu, na Zdi, nebo hlavní stránce, chcete-li. Jde o mix všech příspěvků od vašich přátel a stránek, jejichž jste fanoušky. Rozhodně ale neplatí, že by se vám zobrazil každý příspěvek. To byste si zajistili náběh na nějakou nepříjemnou psychickou chorobu.
Facebook proto vybírá, které příspěvky se vám na Zdi zobrazí. Facebook vám spíše zobrazí příspěvky od přátel, jejichž fotky jste si prohlíželi, nebo od stránek, na kterých jste olajkovali novou produktovou řadu. Každým kliknutím Facebooku říkáte, co vás zajímá. Děsivé a dokonalé zároveň.
Samotné příspěvky se tak mezi sebou o svoje místo na slunci musí poprat. Tou tajemnou formulí, která o zobrazení rozhoduje, je Edge Rank. Pokud znáte třeba fungování reklamy ve vyhledávání, kde reklamy mají skóre kvality, Edge Ranku už téměř rozumíte. Každý příspěvek na Facebooku má Edge Rank. Přesné znění formule Facebook asi neprozradí. Ale je možné si říct, jaké parametry v něm hrají roli:
- Afinita je jejiž zmiňovanou preferencí obsahu od daného tvůrce (např. Facebook Stránka) cílovým uživatelem Facebooku.
- Váha je parametrem, který odlišuje příspěvky podle jejich typu. Obrázek má jiný Edge Rank než textový status, ten má jiný Edge Rank než odkaz a tak dále. Přesné hodnoty nejsou známy, z mých zkušeností je však patrné, že obrázky a videa mají větší Edge Rank než samotné statusy.
- Faktor času je poslední částí, na kterou se často zapomíná. Příspěvky musí být relevantní i v čase. Pokud se teprve po týdnu dostanete k tématu, které už nikoho příliš nezajímá, slávu nezískáte.
zdroj: edgerank checker
Když do hry vstoupí reklama
Facebook nyní umožňuje inzerentům využívat více druhů reklamy než dříve. Kromě standardní reklamy obsahující text a obrázek (správně se nazývá marketplace standard ad) nyní můžete zviditelňovat i příspěvky, které jako administrátoři publikujete na svou stránku (jmenují se promoted posts).
Je důležité si uvědomit, že takto podpořený příspěvek má také svůj Edge Rank, a aby fungoval, musí splňovat stejné parametry jako příspěvek nepromovaný. Navíc se objevuje otázka, jakou roli v rámci celého Edge Ranku hraje nový parametr – cena.
Až tedy budete publikovat nový příspěvek na Facebook Stránku, zkuste nad jednotlivými parametry na chvíli pozastavit. Položte si otázku, jestli váš příspěvek splňuje všechny požadavky. Pokud máte volnou chvilku, zkuste se podívat, jak funguje volně dostupný nástroj Edgerank Checker, ale neberte jej dogmaticky. Ale nepřemýšlejte moc dlouho, testujte, zkoušejte a hlavně – poté vyhodnocujte a použijte, co fungovalo.
Ve zbytku týdne se podíváme na nový způsob, jak zviditelnit příspěvky – Promoted Posts. Budeme se bavit o tom, jak fungují, a jak je vytvářet, aby splnili stanovené cíle. Přeji příjemný start do nového týdne.