Nejpopulárnější sociální síť začátkem tohoto týdne oznámila, že se chystá neziskovkám zprostředkovat získávání darů přímo na Facebooku. Nová funkce vychází ze zkušeností z krizových situací. Tehdy se řada lidí hlásí na Facebook právě proto, aby získali informace o svých blízkých, případně o možnostech podpory.
Nová funkce se zkušebně objevila i po nedávném tajfunu na Filipínách: Tehdy Facebook tlačítko „Donate now“ zprostředkoval Mezinárodnímu Červenému kříži. Protože se funkce ujala, oslovil Facebook několik dalších organizací a na nich testuje další využití. Výhledově pak chystá zpřístupnit darovací tlačítka i dalším organizacím.
Zkušenosti ukazují, že ve výhodě jsou tradičně organizace z USA. Je otázkou, zda vůbec české nevládky tuto funkci dostanou. Pro srovnání: Program Youtube pro neziskové organizace se do ČR dostal až po třech letech.
Třebaže se můžeme radovat, že Facebook neziskové organizace zohledňuje, nemá smysl čekat velkou revoluci. Zkušenosti provozovatelů tuzemské platební brány Darujme.cz či slovenských Darujme.sk ukazují, že získávání darů přímo na Facebooku není žádné velké terno. Během katastrof má fundraising samozřejmě jiné podmínky, troufáme si však předpovědět, že i tehdy bude Facebook spíše doplňkovým kanálem.
Tak jako tak, pokud máte zájem zkusit si tlačítko jako první, můžete se přihlásit tady.