Jak získat co nejvíce z Google Alerts?

Volně dostupných nástrojů pro monitoring obsahu na internetu existuje mnoho. Jako správní kliktivisti jsme se ale shodli, že Google Alerts mají asi největší potenciál. Dnes bych vám chtěl představit způsob, který vám umožní udělat z nenápadného nástroje téměř profesionální řešení. Pojďme pěkně krok za krokem.

Nastavení Google Upozornění (tedy Alerts)

Pro nastavení Google Alerts nemusíte být zaregstrování, ale abyste mohli spravovat svá upozornění, přihlášení do Alerts bude nutné. Po přihlášení můžete začít vyplňovat formulář.

Do pole „Vyhledávací dotaz“ zadejte požadované klíčové slovo. Můžete dokonce využívat vyhledávací operátory. Pokud je neznáte, určitě se na ně podívejte v nápovědě Google.

Formulář si můžete vyplnit dle svého, ale moje doporučení je využít všech typů výsledků (tedy zpráv, blogů, videí, diskuzí, …) a rovněž zobrazení všech výsledků (nevíme totiž, jak Google vybírá ty „nejlepší“). Pole „Jak často“ se týká pouze situací, kdy si výsledky necháváte zaslat na email. Volba „Komu“ musí být nastavena na Zdroj (jde o RSS feed), se kterým budeme dále pracovat.

Přeneste svá klíčová slova do Google Readeru

Po kliknutí na tlačítko „Vytvořit upozornění“ se nám zobrazí stránka, na které můžeme spravovat veškerá svá upozornění. Tady si najdeme řádek s vybraným klíčovým slovem.

Kliknutím na odkaz „Google Reader“ se přenesete do služby Google Reader a zároveň si přidáte RSS feed s klíčovým slovem z Google Alerts mezi odebírané feedy. Každá zmínka obsahující vámi hledané slovo, kterou Google najde, se nyní objeví jako nová nepřečtená položka v Google Readeru.

Pak už je možné s tímto feedem pracovat. Google Reader je vhodným prostředím, pokud chcete v nalezených zmínkách vyhledávat. Uchovává vaši historii velmi dlouho, mám za to, že jsou to snad i všechny získané položky, ale je to spekulace. Pro detailní práci, při které se snažíte pochopit, jak o vás lidé mluví, případně reagovat, abyste předešli krizi, je rozhraní Google Readeru vhodné. Ale pro získání nadhledu, pochopení trendů (pokud bude objem zmínek takový, že bude možné o trendu mluvit), je lepší připojit další službu od Google – Google Dokumenty.

Klíčová slova přehledně do tabulky

Otevřete si v Google Dokumentech novou tabulku. Do buňky A1 si zkopírujte URL adresu RSS feedu. U adres blogů nebo webů, které obvykle v Google Readeru čteme, je to relativně jednoduché. Pro zjištění adresy feedu je ale tady třeba malý trik. Vraťte se na chvíli do Google Readeru a zobrazte si požadovaný feed. Zobrazte si detail feedu.

Zkopírujte si tedy URL feedu a nyní přijde největší kouzlo. Tabulky v Google Docs využívají podobně jako například MS Excel různých funkcí. A Google Docs mají jednu, která se nazývá „ImportFeed“. Pokud tuto funkci použijete, do Tabulky se vám načte požadovaný feed. Pokud se podíváte do nápovědy k funkci, můžete zobrazit různé informace včetně nadpisu, času vzniku, URL atp. Škoda je, že ikdyž má v Google Readeru nejenom každý feed, ale i každý značka (tedy v podstatě složka shrnující několik feedů do jednoho místa) svou URL, není možné ji s touto funkcí z mě neznámého důvodu využít.

Pokud máte více klíčových slov, které vyhledáváte, můžete využít služeb, které spojují několik RSS feedů do jednoho. Pěkný článek o tom vyšel na webu To the PC, nicméně třeba hned první recenzovaná služba již neexistuje. A pokud se technologií nebojíte, určitě zkuste Yahoo Pipes.

Výsledek v Google Dokumentech

Pokud tedy do Google Dokumentů zkopírujete feed, můžete do buňky B2 vložit funkci ImportFeed.Na screenshotu s příkladem klíčového slova „náplavka“ vidíte, jakou formou funkci vložit. Pokud chcete přidat další sloupce, vložte tu samou fuknci s jinou hodnotou v druhém parameteru (ukazuje, co si zobrazí). Jaké máte možnosti vám opět poradí již zmiňovaná nápověda funkce ImportFeed. Ja pak nutné si trochu pohrát s formátováním a vzhledem  tabulky tak, aby se vám s ní dobře pracovalo.

A to je vše. Doufám, že vám tento návod pomůže proniknout do znalosti internetu, tak jak se v něm vyskytuje vaše organizace či téma, které sledujete. Nezapomínejte na to, že nejde o vlastnictví dat, které získáte, ale o jejich analýzu a přínos.

Autor Honza Páv

Honza vystudoval obor Marketingová komunikace a PR a nyní studuje Nová média na FF UK. Začínal v agentuře PanMedia, kde měl na starosti TV a internetové kampaně. Pracuje jako Interaction Strategy Manager v mediálce MEC, kde se věnuje využití nových medií v kampaních. Přes 5 let píše blog Eikasia.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.