Warning: Declaration of Description_Walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /mnt/data/accounts/e/eikasia/data/www/kliktivisti/wp-content/themes/gonzo/functions.php on line 269
Jste špatní a rozesíláte spam, váš Seznam.cz - Kliktivisti.cz

Názor no image

Published on Březen 14th, 2013 | by Jan Böhm

0

Jste špatní a rozesíláte spam, váš Seznam.cz




Tuhle kauzu jste možná zachytili a pokud jste jí nezachytili, možná byste o ní raději nechtěli vědět: Největší český vyhledávač Seznam.cz se rozhodl blokovat e-maily posílané přes Mailchimp, populární službu na email marketing. Důvod? Přes Mailchimp údajně uživatelům Seznamu chodí příliš mnoho spamu. Žádná čísla. Žádné vysvětlení toho, co přesně Seznam blokuje. Jen prohlášení: „Seznam.cz blokuje Mailchimp, protože spamuje“.

Odbočka: Přemýšleli jste někdy o tom, kde nakupujete? Proč chodíte do malých krámků, i když v supermarketech nakoupíte všechno? Někteří obchodníci o tom přemýšlí. A lámali si hlavu s tím, jak ve svém malém obchůdku můžou obstát proti velkému kolosu, který se objevil o pár bloků dále. Jedna z poměrně dobře fungujících taktik je osobní přístup. Večerka na rohu nebude mít nikdy tolik zboží, kolik sousední hypermarket. Prodavač ve večerce vás (narozdíl od brigádníka v Tescu) ale může znát jménem. Může sem tam přihodit vašim dětem nějakou sladkost. A i pozdrav od něj zní tak nějak věrohodněji než od pokladní, která ho začlení do věty „Billa kartu máte?“.

Bohužel někteří prodejci tohle nepochopili. Pořád se k zákazníkům chovají jako páni, tváří se jako by neměli konkurenci a když se jim zdá, že zákazníci ubývají, zkusím jim „vyrazit naproti“ tím, že nasadí akční cenu na pár osychajících chlebíčků. A tak se sebevědomím bohorovného obchodníka míří přímo ke krachu.

Ptáte se proč píšu o večerkách, když jsem začal u největšího českého vyhledávače? Je to jednoduché – co je české, to je hezké, ale internet je (světe div se) globální. Takže i když je pořád Seznam jednička v českém vyhledávání, ten „specifický český trh“ je obklopen řadou globálních hráčů. Podle Financial Times je Česko jednou z pěti zemí na světě, kde Google není ve vedoucí pozici. Souboj Seznam vs. Google na poli vyhledávání, prodeje reklamy i provozování freemailu je kolorit posledních let, který ukazuje, že by tu nikdo neměl usínat na vavřínech.

Domnívám se, že je tak Seznam na internetu v pozici večerky odolávající supermarketům. A na tom, že Seznam zablokoval Mailchimp, mě ze všeho nejvíc štve způsob, jakým Seznam tuto poměrně závažnou zprávu komunikoval. Způsob komunikace, který si možná může dovolit Facebook (může-nemůže, při své velikosti si ho prostě dovoluje a nikoho se neptá), v případě „malého ale našeho“ Seznamu je to PR masochismus.

Mailchimp je stále více oblíbený nástroj pro e-mail marketing, celosvětově má dva a půl milionu uživatelů a rozesílá přes čtyři miliardy e-mailů měsíčně (píše Wiki). Sám jej doporučuji na školeních neziskovkám, protože je uživatelsky přívětivý a do určité míry využití zdarma. Všechny tyhle nevládky (a mnoho dalších) jsou teď Seznamem označkováni jako spammeři. Bez ohledu na to, kolik práce věnují poctivému rozšiřování svých databází. Používáte Mailchimp? Máte smůlu.

Na sociálních sítích se okamžitě zvedla vlna odporu. Lidé, kteří platí statisíce korun za Sklik (reklamní systém Seznamu) a zároveň používají Mailchimp (troufám si říci, že takových bude dost), začali vyhrožovat odchodem na Google Adwords. To je velmi konkrétní a pro Seznam jistě bolestivá odezva. Neziskovky ovšem žádným významným klientem nejsou. Mají však vliv na českou veřejnost. Seznam, který rád odkazuje na svůj český původ, by měl význam dobrého vztahu s českým internetem chápat. Snad mu to brzy dojde.

 

–––

Pod čarou: Abych skončil konstruktivně, vezměmě to jako komunikační trénink. Seznam by tak podle mě příště mě sám a ideálně v předstihu přijít s informací, že bude blokovat Mailchimp, protože došlo k nárůstu spamu zasílanému z jeho serverů. Zdůraznit, že řada českých klientů Mailchimpu je slušná a záleží jim na nich. A nebo prostě postupovat podle návodu Marka Prokopa.





About the Author

Moje vášeň je individuální fundraising a online nástroje pro neziskovky. Tři roky jsem pracoval jako ředitel SIRIRI. Tam jsem si při práci s individuálními dárci uvědomil, jak užitečná mohou být pro neziskovky nová média. Po roce na volné noze a spolupráci na online komunikaci s organizacemi Adra, Jeden svět, FoRS, Business Leaders Forum a dalšími pracuji naplno pro SKV Praha.



Back to Top ↑