Promoted Post by měl být relevantní, vizuální a zajímavý pro přátele fanoušků

Připravujete na Facebooku zajímavou aktivitu a chcete, aby se o ní dozvědělo co nejvíce vašich fanoušků. Rozhodnete se tedy využít Promoted Posts. Jak má vypadat správný příspěvek?

Hlavní přísadou úspěchu je relevance

Jedno z pravidel, které se mi v praxi osvědčilo, je vizualita. Příspěvek musí chytit vaše oko, proto tedy i v případě, kde je to hlavní obsaženo ve statusu (v textu), zkuste využít obrázek. Jako „ilustraci“ můžete využít i video, ale to často přebije text v příspěvku. Než status publikujete, zkuste se na chvíli zamyslet, jestli by nebylo efektivnější udělat krátké video nebo text napsat někde mimo vituální svět a výtvor pak vyfotit. Vaše výtvory nemusí být 100% profesionální. Stačí, když v nich řeknete, co potřebujete. Nemá smysl čekat na dokonalost! Musí ale být relevantní.

Relevance je prostě hlavní přísadou úspěchu. Například o časové relevanci a afinitě (relevanci k publiku) jsem se zmiňoval již v článku o Edge Ranku.

Při psaní příspěvku mějte na mysli argumenty, které osloví cílové publikum. Odpovězte si na otázky „Co získá člověk, pokud okomentuje příspěvek?“, „Co tím říká svým přátelům?“. Příspěvek, který uživatel okomentuje, se totiž zobrazí jeho přátelům. Zkuste vnímat uživatele jako prostředníka mezi vámi a jeho přáteli. Protože toho, kdo komentuje, už jste pro svoje téma získali. Myslete na to, jak získat i jeho přátele.

Délka příspěvku a otázky

V závislosti na tom, jaký je váš cíl, pracujte s délkou příspěvku a s vložením otázek. Každá Stránka je jiná, nicméně v případě mých zkušeností fungovaly kratší příspěvky spíše na získávání likes, delší pak na získávání komentářů. Rovněž nemusí vždy platit, že pokud vložíte otázku, lidé budou komentovat. Zde je důležité rozhodnout, jak hodnotné komentáře od uživatelů potřebujete.

Firmy běžně pracují s otázky, které jsou téměř „uzavřené“. „Téměř“ říkám proto, že sice existuje nekonečně mnoho odpovědí, nicméně otázka vybízí k jednoslovné, velmi jednoduché odpovědi. Typickým příkladem jsou statusy z horkých letních dnů ve stylu: „Kdo by si dal zmrzlinu?„. S tímto přístupem získáte hodně lajků nebo velmi jednoduché komentáře. To samozřejmě není špatně, pokud je vaším cílem zajistit viditelnost příspěvku. Pokud byste ale jako nevládka chtěla zjišťovat názory na problematiku kácení pralesa na Šumavě, bude třeba použít příspěvek delší.

To zmiňuji hlavně z důvodu výskytu výzkumů, které vám tvrdí, že nejlepší je psát příspěvky např. do 80 znaků. Vždy záleží na vašem úmyslu a metodologii studie. A pokud si chcete udělat jasno, jak funguje délka v případě vaší Stránky, stáhněte si z Facebook Insights přehled všech příspěvků. Kliknutím na tlačítko export v pravé horní části přehledů zobrazíte okno (na obrázku), pak už je výběr na vás. Výhodou tohoto exportu oproti některým studiím je hlavně větší množství metrik, například počet zasažených uživatelů (Zásah).

Poté si je otevřete v excelu nebo podobném softwaru a vzorcem si nechte zobrazit počet znaků. Pak už můžete srovnávat dle libosti. Nakonec je třeba přiznat dvě věci: neberte ani tento výsledek dogmaticky a nezapomeňte, že příspěvků na vaší Stránce bude nejspíše málo na dělání velkých závěrů.

Kdy publikovat?

Úplně stejně si s pomocí exportu z Insights zjistit, které časové pásmo nejlépe z pohledu vašeho cíle funguje. Stačí se jen v excelu ve sloupečku s datem nastavit formát data i s časem. Nezapomeňte si jen přičíst 9 hodin (pokud je zrovna ve střední Evropě letní čas), protože statistiky Facebooku jsou generovány v pacifickém časovém pásmu.

Promovaný nebo nepromovaný, je to jedno

Možná jste si v průběhu článku všimli, že je relativně jedno, zda příspěvek promujete, nebo ne. Rady jsou víceméně stejné. To, proč nad promovanými příspěvky více přemýšlíme, je dáno finanční investicí. Přitom by si každý příspěvek zasloužil stejnou pozornost, už jen pro to, že i naše časové zásoby je možné snadno vyčerpat. Promované příspěvky jsou výborným nástrojem na zvýšení zásahu. Nezvětší vám však virální šíření, protože to je vždy závislé na tom, jak okolí přijme váš obsah. A u obsahu začínejte.

Autor Honza Páv

Honza vystudoval obor Marketingová komunikace a PR a nyní studuje Nová média na FF UK. Začínal v agentuře PanMedia, kde měl na starosti TV a internetové kampaně. Pracuje jako Interaction Strategy Manager v mediálce MEC, kde se věnuje využití nových medií v kampaních. Přes 5 let píše blog Eikasia.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.