Warning: Declaration of Description_Walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /mnt/data/accounts/e/eikasia/data/www/kliktivisti/wp-content/themes/gonzo/functions.php on line 269
Nebojte se požádat o peníze na sociální média - 3 tipy jak na to - Kliktivisti.cz

Marketing, PR a FR

Published on Leden 15th, 2014 | by Jaroslav Valůch

2

Nebojte se požádat o peníze na sociální média – 3 tipy jak na to




Facebook je zdarma, twitter taky. Fajn. Pokud ale chcete (potenciální) fanoušky oslovit opravdu účinně, musíte investovat čas, lidi a vzhledem k neustálým změnám v zobrazování příspěvků na facebooku stále více také peníze. Jenže kde je vzít? Pokud jsou vaším zdrojem granty, položka v rozpočtu s názvem medializace, kam se tak nějak ze zvyku šoupne všechno, včetně zmínky o reklamě na internetu, už nestačí. A jsou vůbec české nadace ochotny dát peníze na marketing na sociálních sítích? Zeptali jsme se jich.

Shodují se, že to možné je a dokonce i žádoucí. Základem je dobré zdůvodnění. „Musí se jednat o grant, který spadá do našich strategických priorit. A pokud žadatel dobře zdůvodní potřebu reklamy, je možné ji dostat. Teď jsme například podpořili projekt VolebniKalkulačka.cz a peníze šly jen na reklamu a zacílení SEO.“ uvádí příklad Robert Basch, ředitel Nadace OSF Praha. Chtěli byste také peníze na úvazek člověka, který by se tomu věnoval? „Šance tu teoreticky je, ale asi to nikdy nebude plný úvazek, musí to být dobře vyargumentované a spíše jako jedna z aktivit v rámci konkrétního projektu, nikoli jako institucionální podpora“, dodává.

Ukazuje se však, že české neziskovky o finance na tento typ promo stejně ani nežádají. A pokud ano, nejsou v naprosté většině schopny dobře obhájit, proč to chtějí a co jim to přinese. „Můj dojem je, že to mají většinou špatně promyšlené a následně to pak neumí obhájit. Musí si na tom prostě dát pořádně záležet“, uzávírá Basch.

Podobné to je i u Nadace Vodafone. Prostředky získat můžete, ovšem pouze pokud je propagace součástí širšího projektu. Člověka také, skrze nadační programy Rok jinak a kRok jinak. Opakuje se také to, že nevládky o  podporu tohoto typu propagace většinou ani nežádají, v rozpočtu se objevuje prostě položka PR a inzerce, nic konkrétnějšího a zdůvodněného. Takto shrnuje Ondřej Zapletal, ředitel Nadace Vodafone ČR, nejčastější chyby žadatelů: „Občas žádají jenom o reklamu, ale nemají jasno proč ji potřebují. Nebo dělají „PR pro PR“ a doufají, že jim samotné PR a reklama vyřeší nefunkční projekt nebo nezájem cílové skupiny.“ Jaké je tedy doporučení? „Zamyslet se nad tím z pohledu donora, ten chce totiž vidět finální dopad, ne jenom aktivity, říci si: ‘podpořil bych něco takového já z vlastní kapsy?“

Projektový manažer Nadace VIA, Ondřej Šindelář také podporu takových aktivit nevylučuje: „Obecně preferujeme dobrovolnickou práci, ale i na odbornou/administrativní práci je možné získat prostředky. Zatím jsem se však ani já, ani kolegové nesetkali s žádostí o prostředky na online reklamu, obvykle se žádá na klasické PR, spíše lokální a nízkorozpočtové.”

Alexandra McGehee (NROS), programová manažerka Fondu pro nestátní neziskové organizace financovaného z EHP fondů uvádí, že ve výběru komunikačních nástrojů mají žadatelé volné ruce. V rámci projektu může být jedna samostatná aktivita zaměřená na budování kapacity žadatele, a to do výše max 10% z celkových projektových nákladů. Pokud organizace potřebuje pracovat na vlastní propagaci a zviditelnění aktivit, reklama a PR na sociálních sítích do toho zapadá. Tato možnost se týká také případného úvazku člověka, který by se tomu měl věnovat.

Takže si to shrňme. Chcete-li žádat o peníze na social media marketing:

1. Nebojte se říci si o ně

2. Buďte realisté a nabídněte dobře vyargumentovaný plán komunikační strategie

3. Navažte online propagaci na konkrétní projekt či kampaň, skrze kterou můžete zviditelnit i organizaci samotnou.

 

Chcete-li vědět víc o tom, jak to vidí nadace, jak sestavit rozpočet na online reklamu a chcete-li sdílet vzájemně zkušenosti o plánování medializace obecně, přijďte na příští NeMarketing 5. února 2014.

 




Tags: , , , , , , , ,


About the Author

Vystudoval jsem sice marketing a reklamu, nicméně rychle jsem to nasměroval do nevládního a později také humanitárního sektoru. Vždy mě bavilo a baví objevovat možnosti, jak lepší komunikace může pomoci lidem v krizové situaci (ať už je to zemětřesení nebo konflikt), jak se z nás mohou stát mediálně gramotnější občané a jak můžeme kreativně bojovat s nenávistí, zvláště tou online.



Back to Top ↑