Warning: Declaration of Description_Walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /mnt/data/accounts/e/eikasia/data/www/kliktivisti/wp-content/themes/gonzo/functions.php on line 269
Povodně: Kde a jak pomáhat? - Kliktivisti.cz

Aktuálně

Published on Červen 5th, 2013 | by Jan Böhm

1

Povodně: Kde a jak pomáhat?




Povodně, které od víkendu sužují Česko (přesněji Čechy), rozvířily vody online projektů. Je příjemné vidět, jak se výrazně od posledních povodní zlepšila také připravenost internetové komunity. Jaké projekty reagují na povodně a co si o nich myslet?

Povodňová pomoc

http://www.povodnovapomoc.cz/

Pro mě osobně nejlepší projekt, který se po povodních objevil. Crowdfunding dobrovolnické pomoci. Velké plus je zapojení firem, které produkují pěkné a kvalitní webové aplikace, osobní (dobrou) zkušenost mám hlavně s Clevisáky. Samotná webová prezentace ale není zárukou úspěchu. Druhou podmínkou je navázání online projektu na offline komunitu. Tou je v tomto případě Skaut. Super projekt, velmi podporujeme.

Krizová mapa ČT

http://krizovamapa.ceskatelevize.cz/

Při minulých povodních se ČT rozhodla otevřít svou FB stránku fanouškům a umožnila jim psát na zeď. Tehdy se ukázalo, že se tisíce lidí v povodních dobrovolně stávají krizovými reportéry a zeď facebookové stránky ČT se zaplavila mnoha tisíci příspěvky. Po povodních se ČT domluvila s Jardou Valůchem a posunula občanské reportování o krok dál: Teď běží na mnoha humanitárními krizemi prověřené platformě Ushahidi.

Radosti a strasti nástroje, kterými krizová mapa prošla, rozebereme podrobněji příští týden. Nástroj dost doporučujeme, mimo jiné proto, že na něm pracuje kromě Jardy ještě Honza Böhm. Dva kliktivisti za cenu jednoho.

Povodňová stránka Brmlabu

http://povoden.brmlab.cz/

Web Českého hydrometeorologického ústavu v prvních hodinách a dnech povodní nezvládal obrovský nápor návštěvnosti. Lidé z Brmlabu (to je první český hackerspace) velmi hbitě zareagovali a pomohli tak, jak umí: Vytvořili mirror, zrcadlenou kopii stránky ČHMI. Stejně jako teď mnoho zasažených lidí hledá náhradní ubytování, poskytl Brmlab azyl uživatelům, kteří potřebovali vědět, jaký je stav na řekách.

Později rozšířili web o pár dalších drobností – info o dopravě, tipy na další online projekty atp. Voda opadá, ale tohle pořád zůstává výborným počinem.

Dobrovolníci na Jobs.cz

http://www.jobs.cz/

Pracovní portál Jobs.cz včera obeslal všechny neziskovky, s nimiž je v kontaktu. V souvislosti s povodněmi jim připomněl, že nabízí zdarma inzerci pro neziskové organizace. V e-mailu je návod: „Pozici je nutné zadat v systému LMC G2 jako brigádu s tím, že jako typ smluvního vztahu uvedete dobrovolnictví. Inzerát se poté zobrazí ve specializované sekci dobrovolnických pozic na adrese Jobs.cz/dobrovolnictvi.“

I když to není nej projekt a neváže se přímo na povodně, je dobré si připomínat, že neziskovky na Jobsech mohou inzerovat zdarma.

Povodně 2013 na MámJob.cz

http://mamjob.cz/povodne/

Na začátku stál asi záměr udělat web minimalistický, přehledný, bez zbytečného balastu. Výsledkem je – alespoň pro nás – služba, která není moc čitelná, nedá se zjistit její pozadí. Když není jasné, kdo za službou stojí, není důvěra. A kde není důvěra, nedá se pomáhat. Netransparentnost je opravdu nepřekonatelný problém. Navázání na offline komunitu, které jsme chválili u stránky Povodňová pomoc, tady tedy zřejmě úplně chybí. Zůstává nástroj. Pěkný, ale jen nástroj. Je otázka, jestli nabízí nějakou přidanou hodnotu oproti zavedeným nevládkám, které sice nemají podobné nástroje, ale offline fungují skvěle.

DMS a Nadace Vodafone

http://nadacevodafone.cz/co-je-noveho/vodafone-pomuze-zakaznikum-ze-zaplavenych-oblasti-financni-sbirkou-a-podpori-kazdou-dms/

Jedna z nejoblíbenějších reakcí na humanitární katastrofy je dlouhodobě posílání DMS. Osobně si myslím, že způsob nastavení DMS je nemorální a neefektivní. Nemorální kvůli tomu, že z každé dárcovské SMS si operátoři účtují 3 Kč. V době, kdy je řada bank ochotná neziskovkám promíjet poplatky, v době, kdy se z SMS stává bezplatný přílepek k paušálům a jejich cena se výrazně snižuje. Pokud vloni neziskovky přes DMS získaly 26 600 000 Kč, přišli si operátoři bezmála na 3 000 000 Kč. A to fakt není žádná charita. Neefektivní proto, že neziskovky nemohou šanci dostat se k lidem, kteří jim peníze poslali. Přitom udržování a rozvíjení vztahu, který se jednou podaří navázat, je pro fundraising klíčové.

Nadace Vodafone udělala nicméně velmi sympatický krok: Ohlásila, že výtěžek z DMS zaslaných během povodní zdvojnásobí. Ke každým darovaným 27 Kč přidá „svých“ 30 Kč. A to je rozhodně způsob, jak z DMS udělat něco smysluplného.





About the Author

Moje vášeň je individuální fundraising a online nástroje pro neziskovky. Tři roky jsem pracoval jako ředitel SIRIRI. Tam jsem si při práci s individuálními dárci uvědomil, jak užitečná mohou být pro neziskovky nová média. Po roce na volné noze a spolupráci na online komunikaci s organizacemi Adra, Jeden svět, FoRS, Business Leaders Forum a dalšími pracuji naplno pro SKV Praha.



  • GIS

    Ani jsem nevěděl, že je tolik nadací. By si měly informační portály vzít příklad, protože třeba na idnes.cz nebyla o možnosti přispět ani zmínka.

Back to Top ↑